onsdag den 16. marts 2016

Tørklæde af fat quarters og pigekjoler

På håndarbejdsmessen i februar havde medarbejderne i standen " Sy og rens" fra Sorø fine tørklæder på syet af fat quarters i Kaffe Fassett-stof. De var virkelig smukke, og derfor måtte jeg også lave et sådant til mig selv. Men da jeg skulle til Mallorca næste morgen, fik jeg ikke lavet det helt rigtigt. Jeg havde ikke tid til at udtænke, hvordan det skulle sys, så jeg sluttede med en fransk søm, hvilket i og for sig også ser pænt og ordentligt ud. Jeg blev rigtig glad for resultatet og har brugt tørklædet meget siden da.


Da jeg i går var ude i Lyngby for at købe mere stof til mine to igangværende tæppeprojekter, kunne jeg ikke modstå fristelsen til at købe nogle flere fat quarters. Denne gang er det til min ældste datter, som får tørklædet på fredag, når hendes yngste pige fylder 1 år. Jeg håber, at hun bliver glad for det. Denne gang har jeg fået lavet det rigtigt. Og det er ikke magen til mit. Helt i hvert fald. Nu håber jeg ikke, at hun ser med her før efter fredag.


Fremgangsmåden er følgende:

1. De 3 stykker rettes til, så de er lige store, og ægkanten skæres fra.

2. De 3 stykker sys først sammen på den korte led, så der bliver et langt stykke ud af det.

3. Dernæst foldes dette stykke på den lange led og sys sammen.

4. Med vrangsiden ud af trækkes den ene ende igennem, således at de to ender kan sys sammen.

5. Man skal lade et lille stå åbent, som man kan trække hele tørklædet igennem.

6. Den sidste lille åbning sys med små sting i hånden.

Pigekjoler

Til på fredag har jeg også syet to kjoler i lilla babyfløjl. Jeg er spændt på, om storesøster på 4 kan passe kjole, men ellers bliver der to til den lille. Eller måske kender vi en anden lille pige, der kan bruge den?


Mønstret er fra Stof 2000. Det er en meget enkel model, der kan bruges både med og uden t-shirt og til både strømpebukser, bukser og ankelsokker.

Da storesøster blev 4, havde både hendes mor og jeg bagt kagekone. Sidste år var det kagemænd. Men hvor jeg ligesom ikke rigtig havde udviklet mig fra sidste år, så viste moderen godt nok, at det havde hun. Se bare her:


Jeg var meget imponeret. Min kage med Frostfarver var noget mere primitiv, men det er alligevel sjovt at lade fantasien råde:


Kagen var både til den store og den lille, så derfor var der lys med både 1 og 4.

I morgen for 1 år siden døde min far. Vi savner ham meget, især savner vi ham, som den han var
for 30 år siden. Sådan var han meget længe, og i den periode fik også vores børn et meget tæt forhold til deres morfar. Min mor er også blevet lidt ældre siden dengang.



I næste uge er det påske, og det glæder vi os til. Vi håber, at vejret fortsætter som det er i dag med masser af sol, næsten ingen vind og lidt lunere temperaturer. Det ville jo være skønt at kunne være rigtig meget udendørs i påsken.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar