mandag den 31. oktober 2016

Efterårsferie, sommerhus, fødselsdag og Südtirol

Jeg har allerede vist de fleste af de ting, som jeg har syet til min datters og hendes families nye sommerhus. I kampens hede glemte jeg at fotografere det hele. Men nu står de jo bare deroppe, så jeg kan fotografere dem der. Det var en dejlig oplevelse at være med, da de overtog huset og se, hvordan alt fungerer. Jeg er sikker på, at de nok skal få mange dejlige oplevelser både i huset, i haven og i området. Nærheden til vandet gør, at pigerne i hvert fald vil få mange gode strandoplevelser i de kommende år. Det bliver spændende at se, hvordan de kommer til at sætte deres eget præg på både huset og haven. Der er masser af gode muligheder for at lave spændende hyggekroge og legemuligheder til pigerne. Et cirkustelt kan man altid bruge.

Her er et par skovtrolde i gang med økse og sav.

Her er lidt lånte fjer: Hilde er meget optaget af de små dukker af toiletruller, som man viser på Ramasjang, og som børnene sender ind til minimgp. Her er et par dukker, som hun har lavet sammen med sin mor:

Et andet stort arrangement i efterårsferien var Mettes og Andreas' 30-års fødselsdag. De stod selv for festen, men vi lagde lokaler til. Selv om det er et stort arbejde at ændre stuerne til festlokaler, er det nu både sjovt og festligt.

Der skal købes meget ind og forberedes meget mad til lidt mere end 40 gæster. Menuen var

Velkomstdrink: Crémant

Forret: Tapas bestående af dadler i bacon, oliven, kartoffeltortilla og gedeost med timian og honning på flûte

Hovedret: chili con carne med revne gulerødder, guacamole, cremefraiche, tortillachips

Dessert: Kaffe med gulerodskage, drømmekage og brownie

4 forskellige drinks

Det var en meget vellykket fest med god mad og lækre drinks og veloplagte gæster og gode taler til fødselarerne.

Allerede dagen efter igen drog berlinerne tidligt af sted, og vi kørte lidt over 7 af sted mod Südtirol, hvor vi skulle mødes med nogle tyske venner om tirsdagen. Det var et frygtelig dårligt vejr med regn og tåge både mandag og tirsdag. Men vi nåede godt til Rothenburg an der Tauber mandag aften, hvor vi havde bestilt et hotelværelse. I modsætning til vores besøg i september, hvor der stadig var mange på ferie, var byen denne aften, naturligvis også på grund af de dårlige vejr, nærmest spøgelsesagtig tom. Men der er alligevel dejligt.

Efter en ikke så lang køretur som dagen før og et hyggeligt besøg i Innsbruck nåede vi frem til Eppan ved Bozen i Südtirol. Vi fandt det vingods, som vi skulle bo på: Weingut Donà. Det lå rigtig dejligt midt ude i vin- og frugtmarkerne og for foden af et bjerg, hvor der lå en gammel borg, Hocheppan, på toppen. Her havde vi sammen med vores venner to små lækre lejligheder med en fin udsigt.

Om torsdagen var vejret rigtig fint, og vi gik en lang tur op til Hocheppan, hvor vi spiste Speckknödel mit Specksalat. Lækkert. Det var en dejlig tur, og borgen, som selvfølgelig er en ruin, var en dejlig oplevelse.

Nede i dalen igen så vi nogle af de sidste druer på vinstokkene:

De røde Pink Lady æbler blev plukket dagen efter, og vi fik en hel kasse med hjem. Uhm!

De gule efterårsfarver lyste op i solen.

Vi besøgte også en anden middelalderborg med mange smukke og ret velbevarede fresker. Navnet på borgen er Runkelstein. Det lyder da rigtig godt til en middelalderborg, ikke?

Nogle af freskerne fortalte historien om Tristan og Isolde og andre af kong Arturs riddere.

Her i Südtirol er der masser af god vin, og vi fik også smagt en del og købt en del vin med hjem.

Hjemturen gik over Brixen, en lille hyggelig by, der ligger lidt før Brennerpasset. Vi overnattede i Ingolstadt, der har mange barokhuse bevaret.

Den sidste dag tilbragte vi nogle timer i Nürnberg, som jo er en flot middelalderby. Selv om den blev meget ødelagt under anden verdenskrig, er den flot restaureret og meget interessant.

Vel hjemkommen var det også dejligt at spise morgenmad i vores stue med denne skønne efterårsudsigt: