onsdag den 6. januar 2016

Helligtrekongers dag og hexies

I dag er det Helligtrekongers dag. Normalt ville jeg fjerne al julepynt i dag, men da vi først skal have juleafslutning med vores venner, som vi plejer her ved juletid, den 9. januar i år, så venter juepynten lidt endnu.

Til gengæld får jeg så tid til at sy tæppet til min mor, som hun skal have i fødselsdagsgave. Det skrider fint fremad.


Der mangler endnu en kant, før jeg skal quilte. Selve mønstret har jeg fundet inspiration til fra den australske blogger sewdelicious Hun har lavet en flot quilt med Marimekko-stof. Det kunne jeg også godt tænke mig at lave. men det kan jeg jo gøre en anden gang.

Jeg er også pludselig blevet ramt af en anden sydille: Hexies. Små sekskanter syet over papir. Det lyder slet ikke som mig, men jeg vil lave en pude til min mor også, og der skal de applikeres på. De tager ingen tid at lave. Det er rigtig hyggearbejde, som kan laves foran fjernsynet, eller hvis man venter et eller andet sted.


Her er de små sekskanter lagt på stoffet, som skal være selve puden. Der er flere måder at fastgøre dem på. men jeg har tænkt mig at sy dem fast en for en med en stikning langs kanten. Stoffet jeg har brugt til dem, er det samme som i de store felter i tæppet.

Her er et link til en tutorial:

http://ellisonlane.com/2013/07/how-to-make-hexagons-video-tutorial.html

og her er et link til en side, hvorfra man kan kopiere en skabelon:

http://www.thezenofmaking.com/2013/06/tutorial-english-paper-piecing-hexies-part-1/

Mere inspiration kan fås her:

http://www.thezenofmaking.com/2013/06/tutorial-english-paper-piecing-hexies-part-1/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar